Onderdeel van duurzameinzetbaarheid

Terug naar overzicht

Uit de praktijk: In gesprek met ING

14 september 2014
Uit de praktijk: In gesprek met ING

In 2013 introduceerde ING ‘Kies je koers’: een online platform voor persoonlijke ontwikkeling. Alle ruim 16.000 medewerkers van het bedrijf kunnen gebruik maken van een centraal ontwikkelbudget en kunnen dit optimaal inzetten door gebruik te maken van dit platform.

Kies je Koers is een online platform om mensen te inspireren werk te maken van hun persoonlijke ontwikkeling. Het is bedoeld om medewerkers te stimuleren en helpen om hun talenten te ontdekken, te ontwikkelen en in te zetten in hun functie en loopbaan. Het platform is gericht op mobiliteit: Waar sta je? Waar wil je heen? En: hoe kom je daar?

Kies je Koers is gestart omdat er behoefte is in te spelen op de veranderende kwalitatieve en kwantitatieve arbeidscapaciteit. Door het hoge tempo van veranderen binnen en buiten ING is het belangrijk dat medewerkers zelf aan de slag te gaan met hun persoonlijke ontwikkeling en loopbaan, zodat ze nu en in de toekomst inzetbaar zijn op werk dat bij ze past.  Kies je Koers wil laten zien dat het  leuk is om jezelf te ontwikkelen. Daarbij staan talenten, eigen verantwoordelijkheid en zelfkennis centraal. De bedoeling is dat medewerkers  inzetbaar blijven door het ontwikkelen van zijn of haar kwaliteiten. Bijkomend voordeel is een stijgende productiviteit en betrokkenheid onder medewerkers.

Werknemers kunnen dit doen door diverse e-assessment te volgen, testimonials van collega’s te bekijken, of door zich aan te melden voor trainingen en workshops. Andere voorbeelden van services zijn een jobflirt: een dagje meelopen op een andere afdeling, of een coachdesk: een persoonlijke match met keuze uit een grote groep coaches .

Kies je Koers heeft tot op heden laten zien dat bijna 30% van de medewerkers van ING gebruik heeft gemaakt van Duurzaam Inzetbaarheid activiteiten. Bovendien vindt 78% van de medewerkers dat ING een bedrijf is waarbij men kan leren, groeien en ontwikkelen. 86% geeft aan de voorafgaande twaalf maanden bezig te zijn geweest met persoonlijke ontwikkeling. Dit heeft geleid tot meer betrokkenheid van medewerkers, wat bijdraagt aan een hogere klanttevredenheidscore.